PDM システムとは、PDM(Power Distribusion Module)の略で、従来方式の自動車などの配線を刷新するシステムの事です。具体的に最も大きな違いを言えば、従来の方式では 配線(ワイヤーハネース)の途中に「ヒューズ」や「リレー」があるのですが、このシステムでは、それらを全てを電流監視システムによる遮断や個体素子に置き換える事で廃止できるので、一般的な乗用車で 数十個ある「ヒューズ」や同じく数十個ある「リレー」が必要なくなり、PDM ユニットから直接デバイスへ電源線を繋ぐだけという簡単な配線になります。これによって、〇 配線の簡略化、 〇 信頼性の向上、 〇 軽量化、 〇 メンテナンス性の向上などの他に、ソフトウェアで設定変更が可能な事から 〇 柔軟性とカスタマイズ性の向上も図れます。 そして、このシステムが一般的になれば、〇 コスト削減 も期待できます。
The PDM system, short for Power Distribution Module is a system that modernizes conventional wiring in automobiles and other vehicles. Specifically, the biggest difference is that while conventional systems require fuses and relays in the wiring harnesses, this system eliminates them entirely by replacing them with current monitoring systems and solid-state components. This eliminates the need for the dozens of fuses and relays found in a typical passenger car, simplifying wiring by simply connecting the power line directly from the PDM unit to the device. This not only simplifies wiring, improves reliability, reduces weight, and improves maintainability, but also increases flexibility and customizability thanks to software-based settings. And if this system becomes more widely used, it's likely to result in cost savings.

https://x.gd/KK78F
上記で紹介しているのは、Motec 社 の製品で、競技用車両の配線の置き換え用などで広く使われている製品ですが、同様に、AIM や Race Technology、 ECUMaster などの会社でも同様の製品が数多く販売されています。そして、この PDM システムが採用されている市販車も数多くあります。例えば、テスラ Model S、 テスラ Model 3、 ポルシェ Taycan、BMW i4、日産 Ariya、 フォード Mustang Mach-E、ヒュンダイ Ioniq 5 など、最新の電動車(EV)の多くで採用されています。
The product shown above is from Motec and is widely used for wiring replacement in racing vehicles. Similar products are also sold by companies such as AIM, Race Technology, and ECUMaster. This PDM system is also used in many commercial vehicles. For example, it's found in many of the latest electric vehicles (EVs), including the Tesla Model S, Tesla Model 3, Porsche Taycan, BMW i4, Nissan Ariya, Ford Mustang Mach-E, and Hyundai Ioniq 5.
いずれ、今後発売される従来型のガソリン車(内燃機車・ICU)でも採用例が増えるでしょう。また、様々な安全装備や快適装備の為に、それぞれをコントロールする装置・ECU が 数十個 搭載されていますが、それらの ECU間でのデータ交換用に使われている CANシステム と この PDMシステム とは併存できるので、市販自動車に限らず、オートバイでも採用車両が一気に増えていくと期待できます。そして、従来からの ヒューズとリレーのある配線に慣れ親しんだ人々にとっては寂しいかも知れませんが、古くなってしまったオートバイを長く乗り続けたい人々にとっては 間違いなく良いシステムになるでしょう。何故なら、この PDMシステムに置き換えるだけで、古くなった電装関係の故障を減らし、メンテナンス性を向上させ、いつまでも快適に乗り続けられるからです。
It's likely that this system will be adopted in more conventional gasoline-powered vehicles (ICUs) to be released in the future. Furthermore, vehicles are equipped with dozens of ECUs (electronic control units) that control various safety and comfort features. Since the PDM system can coexist with the CAN system used to exchange data between these ECUs, we can expect to see a rapid increase in adoption, not only in commercial vehicles but also in motorcycles. And while it may be disappointing for people who are used to the traditional wiring with fuses and relays, it will undoubtedly be a good system for people who want to continue riding their old cars and motorcycles for a long time, because simply replacing it with this PDM system will reduce breakdowns in old electrical equipment, improve maintainability, and allow you to continue riding comfortably for a long time.
![]() ページ中の画像は クリエイティブ・コモンズ 表示 - 非営利 - 改変禁止 4.0 国際 ライセンスの下に提供されています 文章等は許可無く転載することを禁じます / Copyright GRA All Rights Reserved. |

